Forumas
Labas, ką skaitai?
 

Apklausa

 

Melvin Burgess. „Hitas“










Hitas: romanas / Melvin Burgess; iš anglų kalbos vertė Vytautas Čepliejus. – Vilnius: Alma littera, 2013. – 301 p. – (Beveik suaugę). – ISBN 978-609-01-1192-5





Marius Burokas. Sudek per savaitę

Melvinas Burgessas – vienas garsiausių rašytojų paaugliams, daugiau nei dvidešimties knygų autorius. Į lietuvių kalbą išversta jau daugiau nei septyni Burgesso romanai, jie skaitomi, aptariami, labai populiarūs (garsiausia jo knyga – „Heroinas“, lietuviškai perleista net keturis kartus).

Rašo jis apie tai, kas „svarbiausia“ paaugliams – seksą, narkotikus, alkoholį, kitus tabu. Autorius neapsimeta moralistu, kalba tiesiai, atvirai, dažnai net šokiruojančiai. Burgessas nevengia šnekamosios kalbos, keiksmažodžių, nešvankybių. Jo kalba – gatvės kalba, paauglių, noriai mėgdžiojančių „šaunų“ pasaulio dugną, kalba. Nieko nuostabaus, kad Burgessas toks populiarus ir pas mus. Jis pataiko į nervą, jis nemeluoja (o melui paaugliai jautresni, nei koks melo detektorius).

Kita vertus, šiose knygose esama ir tam tikro pavojaus. Nepaisant lavonų, mirčių, nelaimingų atsitikimų, tragedijų ir kitko, viskas Burgesso romanuose vyksta pernelyg lengvai, tarsi Holivudo filme ar kompiuteriniame žaidime. Pagrindinių veikėjų meilė, lūkesčiai, jausmai pajungti sparčiai knygoje besivystančiai intrigai, nuotykinei romano sudedamajai daliai ir skaitydamas, skubiai versdamas puslapius, nespėji prie veikėjų prisirišti, nežiūri į juos rimtai. Burgessas dažnai sukuria iliuziją (ypač savo kinematografiškais „happyendais“), kad galima rizikuoti, verta rizikuoti gyvybe, sveikata, kitų saugumu. Juk tai atsipirks, juk užsigrūdinsi, juk viskas praeis. Tai tik ratilai vandens paviršiuje. Bet gal tai manyje prabilo stropiai gniaužiamas moralistas. Tad pereikime tiesiai prie naujausios autoriaus knygos „Hitas“  (beje, išverstos ir išleistos lietuviškai labai operatyviai – knyga angliškai pasirodė taip pat šiemet).

Apie ką ji? Žinoma, apie narkotikus. Trumpai tariant, siužetas toks: plinta naujas narkotikas, kurį visi vadina „mirtimi“. Jis dovanoja vartotojui savaitę tobulo gyvenimo – suteikia energijos, jėgos, proto, tikslą, optimizmo... Septynias dienas jautiesi galįs nuveikti viską, ko kažkada troškai, septynias dienas bandai pralenkti pats save ir įgyvendinti savo drąsiausias (ir kraupiausias) svajones. O tada – miršti. Šis narkotikas – tobula garsiojo hipių, bytnikų ir visokio plauko drąsuolių posakio „live fast, die young“ (gyvenk greitai, mirk jaunas) iliustracija.

„Hitą“ galima pavadinti distopija, nes romano veiksmas vyksta netolimoje, bet gan niūrioje ateityje. Burgessas griebiasi labai paprasto, bet veiksmingo metodo ir sužaidžia juo meistriškai. Jis tiesiog pratęsia pagrindines šiuo metu pasaulyje vyraujančias negatyvias (ir jaunimui itin aktualias) tendencijas keletą metų į ateitį ir paryškina jas. Taigi, Burgesso pasaulis toks: recesija ir krizė tęsiasi jau antrą dešimtmetį, visuomenė vis labiau yra, turtingieji gyvena dekadentišką uždarą gyvenimą, o didžioji žmonių masė skursta ir vargsta, ateities perspektyvos – itin niūrios. Paprasti žmonės užsimiršimo ieško narkotikuose, kuriuos nepaliaujamai kuria ir tiekia galingos kriminalinės gaujos. „Mirtis“ – jų naujausias kūrinys.

Negana to, gatvėse siautėja „fanatai“ – slapta revoliucinė organizacija, sėjanti sumaištį ir siekianti lygybės ir maisto visiems. Tai savotiškas pastaraisiais metais per visą pasaulį nusiritusių protesto bangų ir „Occupy“ judėjimų mišinys, tik dar labiau radikalizuotas ir pratęstas iki savo loginio taško – maišto, smurto ir revoliucijos.

Štai tokiame pasaulyje gyvena Lizė ir Adamas – du paaugliai. Jis – paprastas vaikinukas iš skurdžios šeimos, ji, žinoma, – turtuolių dukra lepūnėlė. Jis siekia jos meilės ir palankumo, ji – dvejoja. Jis pasiryžęs dėl jos visokioms beprotybėms, ji – nori išsiveržti iš auksinio narvelio ir ieško aštrių pojūčių. Klasikinis derinys ir sprogstamas mišinys.

Kurį laiką jiems viskas sekasi puikiai, bet įvykiai ima rutuliotis nežmonišku greičiu – Lizė meta Adamą po nepavykusio bandymo su juo permiegoti; Adamo brolis – pagrindinis šeimos maitintojas, chemikas – dingsta be žinios ir apimtas nevilties Adamas ryžtasi išbandyti „mirtį“. Ir, žinoma, kaip ir kiti „mirtininkai“ sudaro savo per savaitę spėtinų padaryti dalykų sąrašą.... T.Y. maksimalistas (kaip ir kiti paaugliai) Adamas ketina ištaisyti viską, kas jo gyvenime nukrypo ne tomis vėžėmis.

Tolesnį siužetą (kuriame posūkių daugiau, nei kelyje iš Zarasų į Stelmužę) atskleisti būtų nusikaltimas.

Vos persiritęs per pirmąjį trečdalį, Burgesso romanas staiga tampa įtemptu veiksmo trileriu. Šių esu perskaitęs nemažai, ir, turiu pasakyti, kad įtampą rašytojas palaiko meistriškai. Taip meistriškai, kad besimėgaudamas gaudynėmis, kankinimais, susišaudymais ir kruopščiu psichopatų vaizdavimu, autorius pamiršta tai, kas svarbiausia – Adamą ir Lizę.

Jų charakteriai nespėja išsiskleisti, jų jausmų ir santykių evoliucija pateikiama paskubomis, probėgšmais, o juk tai ir turėtų būti vertingiausia.

Burgesso piešiami gangsteriai atrodo tarsi pabėgę iš Guy Ritchie filmų apie Anglijos banditus – karikatūriški, groteskiški, bet vis dėlto „kartoniniai“. O besimėgaudamas smurtu, Burgessas pamiršta ne tik savo pagrindinius veikėjus, bet ir aplink juos byrančio pasaulio likimą.

Knygoje lyg ir bandoma kalbėti apie svarbiausius dalykus – kur eina šiuolaikinė visuomenė, kas laukia dabartinio jaunimo ateityje, kaip šiame beprotiškame pasaulyje išsaugoti meilę ir užuojautą, bet visa tai pasimeta sprogimų griausme.

Nors knyga ir netobula, bet tikrai verta dėmesio – joje keliami svarbūs ir įdomūs klausimai. O atsakyti į juos, kaip visada teks patiems. Netolimoje ateityje. Belieka tikėtis, kad ji bus šviesesnė.

 

 

 

 

 
Jūsų komentaras
Vardas: El. pašto adresas:
  
komentarų nėra
 
© 2008-IEJI - SKAITYMO METAI. Visos teisės saugomos. Sprendimas: IDAMAS. Naudojama SMART WEB sistema.